Stickers, een goedkoop maar effectief marketingmiddel!
Wanneer we het over stickers hebben, dan denken we er niet meteen aan om deze te gebruiken bij een marketingactie. Toch kun je met stickers en een klein beetje creativiteit vrij snel je naamsbekendheid verhogen. Vooral in kleine plaatsen kan er met een relatief klein budget veel worden bereikt. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van hoe je stickers in kunt zetten:
Raamstickers
Wanneer je net je nieuwe winkel hebt geopend wil je natuurlijk opvallen. Het pand, dat al een tijdje leeg staat, moet weer op gaan vallen in de winkelstraat. Een goede manier om dit te bereiken is door het plaatsen van opvallende en unieke raamstickers. Gebruik bij voorkeur opvallende kleuren zoals rood, geel, blauw of paars. Het doel van de raamstickers is om voorbijgangers bewust te maken dat er weer bedrijvigheid plaatsvindt in het pand. U kunt er eventueel ook nog voor kiezen om een call to action toe te voegen, om klanten die geïnteresseerd zijn in je product of dienst, naar binnen te lokken.
Vloerstickers
De vloersticker is zeer geschikt om een specifieke plek in jouw winkel extra onder de aandacht te brengen. Grote supermarktketen maken volop gebruik van vloerstickers om nieuw geïntroduceerde producten op te laten vallen. Grote kledingwinkels gebruiken de vloersticker om hun nieuwe assortiment aan te prijzen. Veel consumenten denken dat ze niet worden beïnvloed door stickers en promotiematerialen, maar veel onderzoeken laten wat anders zien. Als het geen zin heeft dan zou ook niemand ze gebruiken, toch?
Plakbare stickers
Consumenten laten graag zien waar ze hun artikelen vandaag halen of van welke “club” ze lid zijn. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de stickers die: achterop een auto worden geplakt, op de achterzijde van een laptop worden geplakt of stickers die op een telefoonhoesje worden geplakt. Hier kunt u als ondernemer of merk slim op inspelen. Door simpelweg een sticker mee te leveren bij een product bestaat er een kans dat uw klanten deze op voorwerpen zullen gaan plakken.
Belangrijke eigenschappen van een sticker
Het klinkt misschien heel erg voor de hand liggend, maar we gaan het toch even benoemen. Het komt namelijk vaak voor dat er reclame wordt gemaakt met stickers, maar dat de stickers niet goed is bevestigd. Er zit bijvoorbeeld lucht achter de sticker of de stickers hangt scheef, hierdoor kan de stickeractie negatieve gevolgen hebben. Je stickeractie moet positief opvallen en dan doe je niet wanneer het onprofessioneel geplakt is. Zorg er daarom altijd voor dat:
- Het materiaal waarop de sticker wordt geplakt vetvrij is
- De sticker op juiste hoogte wordt geplakt
- U een professionele sticker besteld bij een drukwerk specialist
Stickers zijn niet duur, ook niet wanneer deze worden gemaakt door een specialist. U kunt beter nog een klein percentage extra investeren in kwaliteit zo voorkom je dat je marketingactie in de soep loopt door goedkope, niet plakkende stickers.